HISTÒRIA
La presència de l’Àliga a la ciutat es documenta per primera vegada l’any 1556 al llibre del Calvari, on es detalla el pagament per a la pintura i acabament d’aquesta figura. De tots els elements del bestiari popular, aquest és el que té una càrrega simbòlica més important.
Tot sembla indicar que la seva presència a les processons de Corpus, arrenca d’antics cultes pagans arrelats entre la ciutadania i que el cristianisme aprofita per adoctrinar la població. Als bestiaris medievals, l’Àliga era la reina de les aus, i en molts casos, la de totes les bèsties. Per aquest motiu, la majoria estan coronades. L’Àliga esdevé una au tutelar, que ofereix protecció a tots els que acull sota les seves ales.
L’any 1963 a Tortosa es va construir una Àliga nova per recuperar la presència d’aquesta figura a les festes de la ciutat; tot i això, l’element va resultar ser massa gran i massa pesat i només va sortir el dia de l’estrena. Actualment, es desconeix què se’n va fer d’aquesta figura.
A causa de les dimensions i pes excessiu, l’any 1982 l’Ajuntament de Tortosa va encarregar una nova Àliga que pogués desfilar a les processons i ballar els dies més assenyalats. Va ser així com van contactar amb els germans Salvador i Juan Guaita Piles, propietaris del Taller de Artes Plásticas de la ciutat de València, per construir la nova figura. Per fer-ho, van utilitzar els motlles fets per José Martínez Molla i José Azpeitia l’any 1981 que van servir per realitzar dues àligues petites per acompanyar la gran a la processó del Corpus de València.
Les figures animals en els actes festius servien per representar diferents virtuts, i en aquest cas, l’Àliga representava la justícia, sobretot la justícia divina. Per això és l’únic element del bestiari que pot ballar a l’altar de la catedral. L’Àliga de Tortosa, va recuperar aquesta tradició l’any 2015. A partir d’aquest moment, el primer diumenge de setembre, coincidint amb el dia de la patrona de la ciutat, l’Àliga balla a l’altar de la Mare de Déu de l’Estrella de la Catedral de Santa Maria de Tortosa, quan acaba la Missa Major.
Actualment, l’Àliga continua mantenint aquesta funció protocol·lària i de representació local i esdevé un símbol de la ciutat.